سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / موز و بدنسازی

موز و بدنسازی

بازدیدها: 17

خواص موز در بدنسازی

👌کمک به تقویت عضلات،تاندون ها،رباط ها

👌کمک به سنتز ادرنالین قبل و حین ورزش

👌بالا بردن سیستم ایمنی

👌رفع آسیب دیدگی

👌بهبود کیفیت خواب

👌ضد افسردگی

موز میوه ای گرم و پر انرژی است و ارزش غذایی اش با گوشت برابری می کند. موز چربی ندارد و میزان کلسیم آن اندک است. این میوه مقداری مواد قندی دارد؛ به علاوه دارای ویتامین‌های B1 و B2 و PP و C است.

موز میوه ی بسیار مفیدی برای ورزشکاران و بدنسازانی که به انرژی زیادی نیاز دارند می باشد. موز اسهال را از بین می برد و فشار خون را در ثابت نگه می دارد، به علاوه این میوه گرمسیری می تواند به عضله سازی کمک کند.

یک موز معمولی حدود ۱۰۰ کالری دارد و شامل ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای عضله سازی از جمله آهن، ویتامین B6، ویتامین C، منیزیم و مس و همچنین پتاسیم و فیبر می باشد، فیبر موجود در موز سطوح چربی بدن را کاهش داده و به درمان مشکلات گوارشی هم کمک می کند.

اگر می خواهید یک منبع خوب انرژی برای تمرینات بدنسازی داشته باشید موز را با کره بادام زمینی که منبع غنی پروتئین بوده و به ساخت عضله کمک می کند ترکیب کرده و استفاده کنید.

مقدار غنی پتاسیم که در یک موز یافت می شود نیاز انرژی را برای شرایط سخت تر فراهم ساخته و خستگی و بی حالی را از بین می برد، موز همچنین باعث افزایش استقامت در فعالیت ها و تمرینات عضله سازی می شود.

 

از فواید موز برای ورزشکاران می توان به موارد زیر اشاره کرد

کمک به بالا بردن سیستم ایمنی در برابر فشار ناشی از ورزش
تسریع بهبود زخم های جدی برای ورزشکاران و جلوگیری از رگ شدن در طول ورزش
کمک به حداکثر رساندن گلبول های قرمز جهت حمل اکسیژن به ماهیچه
کمک به سنتز آدرنالین قبل و حین ورزش
کمک به تقویت عضلات، تاندون ها، رباط ها

موز به خاطر وجود فیبرهای پکتین و گلوسیدهای دیگر، جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. اگر می‌خواهید سر وعده‌ی اصلی غذایی پرخوری نکنید قبل از آن یک عدد موز بخورید. البته در مصرف آن زیاده روی نکنید چون قند بالای آن باعث افزایش وزن هم می شود.

اگر به لاتکس ( ترکیبی شیمیایی در میوه هایی نظیر آووکادو) حساسیت دارید در مصرف موز نهایت دقت را به خرج دهید چون لاتکس موجود در آن سبب تشدید حساسیت شما می شود. پختن این میوه می تواند از شدت این اثر بکاهد.

موز در فاز کاهش وزن نیز می تواند موثر واقع شود زیرا نوع کربوهیدرات‌ها به این بستگی دارد که موز چقدر رسیده باشد. موزهای سبز و نارس، سرشار از نشاسته‌های مقاوم هستند، در حالی که موزهای زرد و رسیده، بیشتر حاوی قند می‌باشند. نشاسته‌های مقاوم، زنجیره‌های طولانی از گلوکز (نشاسته) هستند که نسبت به هضم، مقاوم می‌باشند. آنها مانند فیبر محلول در بدن عمل می‌کنند. نشاسته مقاوم می‌تواند از سرعت جذب قند از مواد غذایی نیز بکاهد. این کار، سطوح قند خون شما را پایدار نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. علاوه بر این، نشاسته مقاوم ممکن است چربی سوزی را نیز افزایش دهد و باعث کاهش وزن می شود. شاخص گلیسمی موز نارس از نوع رسیده کم تر است پس مصرف آن به افرادی که در حال کاهش وزن هستند، توصیه می شود.

(Visited 13 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *