سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / ایا مصرف کراتین در نوجوانان عوارض جانبی دارد

ایا مصرف کراتین در نوجوانان عوارض جانبی دارد

بازدیدها: 3810

آیا کراتین مکملی  بی خطر برای نوجوانان است؟

کراتین اسید آمینه ایست که توسط بدن  تولید می شود و همچنین در منابع غذایی مانند گوشت و ماهی یافت می شود. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می گوید. بدن  کرا تین را به کر اتین فسفات یا فسفوکراتین تبدیل می کند و آن را در ماهیچه های خود ذخیره می کند. مکمل های کرا تین توسط  بدنسازان و ورزشکاران رقابتی مورد استفاده قرار می گیرند تا به کمک آن وزن توده عضلانی را افزایش دهند و عملکرد  عضلانی را افزایش دهند. استفاده از کرات ین اثراتی منفی مانند فشار خون بالا و اختلال عملکرد کبدی همراه دارد. بنابراین مکمل های کر اتین برای نوجوانان در نظر گرفته نمی شود.

استفاده از کراتین در میان نوجوانان

مطالعه ای که در شماره ۲۰۰۱ “Pediatrics” منتشر شد، استفاده از مکمل های کرا تین را در میان ورزشکاران جوان، از جمله افرادی که زیر ۱۸ سال سن داشتند، مورد بررسی قرار داد. این مطالعه شامل ۱،۱۰۳ شرکت کننده در بین سنین ۱۰ تا ۱۸ ساله که به  طور محرمانه بررسی  شدند انجام شدودر مورد مصرف کرا تین پاسخ دادند . نتایج نشان داد که استفاده از کراتین در هر سطح پس از کلاس ۶ رخ داد. همچنین این مطالعه نشان داد که استفاده از کراتین در میان بازیکنان فوتبال، کشتی گیران، هاکی، بازیکنان ژیمناستیک و بازیکنان لاکراس رایج است. تقریبا ۷۵ درصد از شرکت کنندگان به دلیل  مصرف کرا تین به عنوان عملکردی که نتیجه سریع دارداشاره کردند. با این حال، برای بررسی خطرات استفاده از مکمل های کراتین، تحقیقات بیشتری لازم است.

میزان مصرف

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خطرات مکمل های کراتین برای افراد زیر سن ۱۹ سال  رابه طور کامل آزمایش نکرده است. این بدان معنی است که کرا تین به طور کلی برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود. دوز بارگیری برای بزرگسالان ۱۹ ساله  ۵ گرم کراتین ۴ بار در روز برای یک هفته مصرف می باشد. دوز نگهدارنده روزانه ۲۰ تا ۲۵ گرم روزانه است. این دوزها بر اساس آزمایش در ورزشکاران انجام شده است. دوز توصیه شده کراتین برای غیر ورزشکاران در محدوده سنی مشابه مشخص نشده است.

اثرات جانبی

مصرف مکمل کر اتین با عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، کاهش اشتها، اسهال و حالت تهوع همراه است. مصرف کراتین باعث ایجاد آسم یا واکنش های آلرژیک در افراد حساس به کراتین یا حساس به آلرژن ها می شود. کراتین گاهی باعث تجزیه بافت ماهیچه ای می شود که منجر به ریزش عضلانی می شود. افزایش توده بدن و افزایش وزن  باعث ایجاد عوارض جانبی چون . عدم تحمل گرما، کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی، و…. ایجاد کند.

تداخل دارویی احتمالی

تداخل دارویی بین کر اتین و برخی داروها مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی و سایمتیدین وجود دارد. هنگامی که کر اتین با دیورتیک ها مصرف می شود، خطر ابتلا به کم آبی افزایش می یابد. کر اتین خطر ابتلا به پوکی استخوان را در هنگام مصرف با سایمتیدین افزایش می دهد. کافئین توانایی بدن شما برای استفاده از کر اتین را کاهش می دهد و همچنین خطر کم شدن آب بدن را افزایش می دهد.

منابع

(Visited 2,603 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *