سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / تندرستی / تناسب اندام / آیا هیپنوتیزم میتواند به شما در کاهش وزن کمک کند?

آیا هیپنوتیزم میتواند به شما در کاهش وزن کمک کند?

بازدیدها: 9

 

آیا  هیپنوتیزم  میتواند به شما در کاهش  وزن کمک کند؟

نوشته شده توسط Rachael Link، MS، RDدر تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷

 

هیپنوتیزم به طور گسترده ای برای کمک به غلبه بر ترس و تغییر رفتارهای خاص مانند مصرف الکل یا دخانیات استفاده می شود.

 

و جالب توجه است، برخی ادعا می کنند که می تواند باعث کاهش وزن شود.

این مقاله به شواهدی برای تعیین اینکه آیا هیپنوتیزم می تواند به کاهش وزن شما کمک کند یا خیر، کمک کند.

 

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم حالت ایده آلی  است شامل افزایش توجه و تمرکز، کاهش آگاهی از محیط و افزایش پاسخ به پیشنهاد ها.

در مورد هیپنوتیزم دو نظریه متفاوت وجود دارد.

تئوری “دولت” نشان می دهد که افراد با  حالت متناوب آگاهی با عملکرد مغز تغییر کرده اند که به اثرات هیپنوتیزم مربوط می شود.

در همین حال، نظریه “غیر دولتی” می گوید که هیپنوتیزم یک وضعیت آگاهانه نیست. در عوض، شخص به پیشنهاد  فعالانه در جلسه پاسخ می دهد، نه تحت کنترل هیپنوتیزم ( ۱ ).

تکنیک های مختلف هیپنوتیزم وجود دارد. یکی از رایج ترین روش های تثبیت چشم است که شامل حفظ منظر پایدار در یک شیء روشن تا زمانی که چشم به تدریج خسته شود.

هنگامی که وارد وضعیت هیپنو تیزم شده اید  به شما پیشنهاد می شود  به پذیرفتن تغییرات مثبت در رفتار خود.

ورود به یک ترنس هیپنو تیزم اغلب به عنوان یک وضعیت آرام از آگاهی شناخته می شود. هنگامی که در یک ترنس، هیپنو تیزم پیشنهادات کلامی ارائه می دهد، مانند “وقتی از خواب بیدار می شوید، انگیزه بیشتری خواهید داشت” یا “شما الکل نخواهید خورد”.

برخی ادعا می کنند که هیپنوتیزم می تواند خاطرات سرکوب شده را بازیابی کند، آلرژی ها را درمان کند، اعتیاد را درمان کند و اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

خلاصه هیپنو تیزم یک حالت آگاهی است که شامل افزایش توجه و پاسخگویی به پیشنهاد است. هنگامی که در حالت هیپنوتیزم هستید احتمال بیشتری برای تغییر رفتار  مثبت خواهید داشت.

 هیپنو تیزم می تواند رفتارهای خاصی را تحت تاثیر قرار دهد

برخی از مطالعات نشان داده اند که هیپنو تیزم در اصلاح انواع مختلف رفتار، از جمله مصرف سیگار و مصرف مواد، موثر است.

در یک مطالعه، ۲۸۶ سیگاری تحت مشاوره یا هیپنوتیزم استاندارد برای کمک به ترک سیگار قرار گرفتند. پس از شش ماه، ۲۶٪ از گروه هیپنوتیزم سیگار را ترک کردند، در مقایسه با ۱۸٪ از گروه مشاوره. این تفاوت حتی بعد از یک سال هم قابل توجه بود ( ۲ ).

در یکی دیگر از تحقیقات، ۹ بیمار متادون که از داروهای خیابانی استفاده می کردند، از ۱۰ جلسه هیپنوتیزمی گروهی هفتگی گذشتند. پس از شش ماه، تمام بیماران به طور کامل از مصرف مواد مخدر در خیابان ها دست کشیدن ( ۳ ).

علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده اند که هیپنوتیزم ممکن است باعث افزایش عزت نفس، کاهش خشم و تکانشگری، کنترل اضطراب و درمان بیخوابی در گروه های خاصی شود ( ۴ ، ۵ ، ۶ ).

با این حال، پژوهش حاضر در مورد مزایای هیپنوتیزم محدود است و بر روی گروه های کوچک و خاص بیماران تمرکز دارد. مطالعات بزرگتر برای تعیین اینکه چگونه ممکن است بر جمعیت عمومی تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

خلاصهبرخی مطالعات نشان داده اند که هیپنوتیزم ممکن است به افراد سیگاری و مواد مخدر کمک کند. همچنین ممکن است اعتماد به نفس خود را بهبود بخشد، تکانشگری را کاهش دهد، اضطراب را کنترل و بیخوابی را درمان کند. مطالعات بزرگتر برای تعیین اینکه چگونه ممکن است بر جمعیت عمومی تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

 

هیپنوتراپی می تواند به کاهش وزن کمک کند

تحقیقات نشان می دهد علاوه بر توانایی بالقوه خود برای تغییر رفتار، هیپنوتیزم باعث کاهش وزن می شود .

در یک مطالعه ۶۰ فرد چاق در مشاوره رژیم غذایی،  و هیپنوتراپی برای کاهش استرس یا هیپنوتراپی برای کاهش مصرف کالری دریافت کردند.

پس از سه ماه، تمام گروه ها وزن قابل مقایسه ای را از دست دادند. با این حال، تنها گروهی که هیپنوتیزم را برای کاهش استرس دریافت می کردند، کاهش وزن خود را پس از ۱۸ ماه ( ۷ ) حفظ کردند.

در یک مطالعه دیگر، ۱۰۹ نفر تحت درمان رفتاری برای کاهش وزن، با یا بدون هیپنوتیزم قرار گرفتند. پس از دو سال، گروه هیپنوتیزم به کاهش وزن ادامه داد، در حالی که گروه کنترل کمتر تغییرات وزن را نشان داد ( ۸ ).

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل چندین مطالعه نشان داد که اضافه کردن هیپنوتیزم به درمان رفتاری شناختی برای کاهش وزن باعث کاهش تقریبا دو برابر ی وزن شد ( ۹ ).

با این حال، تحقیق در مورد اثرات بالقوه هیپنوتیزم بر کاهش وزن محدود است. برای اندازه گیری اینکه چگونه هیپنوتیزم می تواند به مدیریت وزن کمک کند، مطالعات بیشتری لازم است.

خلاصهمطالعات متعدد نشان داده اند که هیپنوتیزم می تواند باعث کاهش وزن درازمدت شود. با این حال، تحقیق محدود است و مطالعات بیشتری لازم است.

هیپنوتیزم باید همراه با سایر روشهای کاهش وزن باشد

مطالعات بسیار کمی در مورد اثرات هیپنوتیزم تنها بر کاهش وزن وجود دارد. برای مثال، کسانی که به طور معمول خطایی در روش خود دارند که می توانند نتایج را خراب کنند ( ۱۰ ).

اکثر مطالعاتی که تاثیر مثبت هیپنوتیزم بر کاهش وزن را نشان داده اند، در ترکیب با برنامه مدیریت وزن استفاده شده اند .

 

تحقیقات با کیفیت بیشتر برای تعیین اینکه چگونه هیپنوتیزم به تنهایی ممکن است بر کاهش وزن اثر بگذارد، مورد نیاز است.

برای بهترین نتایج، هیپنوتیزم باید به یک برنامه درمان اضافه شود که شامل رژیم غذایی سالم و تغییرات شیوه زندگی است .

خلاصهبیشتر مطالعاتی که نشان می دهند هیپنتیزم تراپی  در کاهش وزن کمک می کند، علاوه بر برنامه رفتار شناختی  برنامه مدیریت غذایی  نیز استفاده شده است. برای رسیدن به کاهش وزن با هیپنوتیزم، باید با رژیم غذایی سالم و تغییرات شیوه زندگی همراه باشد.

هیپنو تیزم برای همه موثر نیست

مطالعات نشان می دهد که افراد خاصی ممکن است بیشتر به تاثیرات هیپنو تیزم حساس باشند و به این ترتیب بیشتر از آن بهره مند شوند.

به طور خاص، ویژگی های شخصیتی خاص ممکن است پیش بینی کند که شخص چگونه حساس به هیپنو تیزم است.

ویژگی هایی مانند استقامت، خودخواهی و باز بودن، همه با حساسیت بالا هیپنو تیزم ارتباط دارند ( ۱۱ ).

علاوه بر این، فانتزی باز ها و یا کسانی که با تخیل قوی دارند و  بیشتر از واقعیت روزمره  جدا شده اند احتمالا به راحتی هیپنو تیزم می شوند ( ۱۲ ).

برعکس، تحقیقات نشان می دهد که کسانی که سریع تصمیم گیری می کنند  و  واقع گرا هستند احتمال تاثیر پذیری کمتری در  هیپنو تیزم  دارند ( ۱۳ ).

مطالعات دیگر نشان داده اند که حساسیت هیپنو تیزم پس از ۴۰ سالگی افزایش می یابد و بیشتر زنان بدون در نظر گرفتن سن ( ۱۴ ) بیشتر حساس هستند .

اگر شما این ویژگی های شخصیتی را نشان می دهید یا در این جمعیت قرار می گیرید، هیپنو تیزم بیشتر برای شما مفید خواهد بود. برای دیگران، هیپنوتیزم نمیتواند همان نتایج مفید را ایجاد کند.

خلاصهبرخی از ویژگی های شخصیتی مانند استقامت، خودخواهی، باز بودن و تخیل واضح با افزایش حساسیت به هیپنوتیزم ارتباط دارند. حساسیت نیز در زنان و همچنین در افرادی که بیش از ۴۰ سال دارند بیشتر است.

هیپنوتراپی یک درمان سریع نیست

اگر چه برخی از مطالعات نشان می دهد که هیپنو تیزم کاهش  وزن را فزایش می دهد،  اما این موضوع  نباید به عنوان درمان مستقل یا درمان جادویی برای کاهش وزن مورد توجه قرار گیرد.

در حقیقت، بیشتر مطالعاتی که برای هیپنو تیزم مفید بوده اند، علاوه بر درمان رفتاری،  برنامه مدیریت وزن نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.

هیپنو تیزم باید به عنوان یک ابزار برای کمک به تغییر رفتارهای خاصی که ممکن است به افزایش وزن کمک کند استفاده شود . شما هنوز هم باید زمان و تلاش بیشتری برای دیدن نتایج صرف کنید.

خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر، مصرف غذاهای فرآوری شده و شکر را کاهش دهید و مطمئن شوید که فعالیت بدنی منظم برای کاهش پوند – با کمک یا بدون کمک هیپنوتیزم دارید

خلاصهدر حالی که هیپنو تیزم ممکن است باعث کاهش وزن شود، نباید آن را به عنوان یک راه حل سریع در نظر گرفت. استفاده از آن در ترکیب با رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال برای به دست آوردن بهترین نتایج موثر است

مطالعات نشان داده اند که هیپنو تیزم  می تواند یک ابزار موثر برای کاهش وزن باشد، به ویژه هنگامی که با برنامه مدیریت وزن همراه است.

 

 

(Visited 9 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *