سه شنبه , آبان ۱ ۱۳۹۷

سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / کلاژن چگونه ساخته میشود؟

کلاژن چگونه ساخته میشود؟

اسید آمینه های لازم برای تولید کلاژن

ترجمه و ویرایش:
سرکار خانم ساناز دشتی

اسیدهای آمینه مولکول های حاوی نیتروژن هستند که به عنوان بلوک های ساختمانی برای پروتئین ها عمل می کنند. هر پروتئین یک زنجیره منحصر به فرد از اسیدهای آمینه است که ساختار و عملکرد آن را تعیین می کند. بدن شامل صدها هزار پروتئین مختلف است که هر کدام  کار خاصی را انجام می دهند. پروتئین ها به عنوان آنزیم ها، هورمون ها، مولکول های ایمنی، حمل کننده های مولکولی و اجزای ساختاری عمل می کنند. کلاژن، یک پروتئین ساختاری، یکی از غنی ترین پروتئین ها در بدن است.و مسئول خاصیت ارتجاعی پوست و مو وقدرت مو و ثبات بافت همبند است

تولید کلاژن طبیعی بدن با افزایش سن کاهش می یابد و بسیاری از عوامل دیگر همچون سبک زندگی مدرن، استرس، رژیم غذایی نامناسب ،عدم تعادل سلامت روده و…. باعث کاهش توانایی بدن در ساخت کلاژن می شود.

شکل و عملکرد

بافت همبند ماده ای است که چارچوب ساختاری برای اندام، استخوان، چشم، تاندون، غضروف، پوست، رگ های خونی، لنفاوی و ماهیچه ها را تشکیل می دهد. کلاژن پروتئین اصلی در بافت همبند است و به شکل های مختلف وجود دارد که،مرتبط با جایگاه آن در بدن است.  اسیدهای آمینه برای تولید انواع اشکال کلاژن مورد استفاده قرار می گیرند، شکل و عملکرد نهایی مولکول کلاژن بر اساس نحوه اصلاح آن در طول تولید آن تعیین می شود.

سنتز

کلاژن توسط سلول های تخصصی به نام فیبروبلاست ها تولید می شود. این سلول ها قادر به ترکیب اسید آمینه با رشته های بسیار متمایز هستند که واحد اصلی مولکول کلاژن را تشکیل می دهند. دکتر السون هاس، نویسنده «نشستن سالم با تغذیه»، گزارش می دهد که گلیسین، لیزین و پرولین، اسید آمینه اصلی در کلاژن هستند که حداقل ۵۰ درصد از محتوای اسید آمینه آن را تشکیل می دهد. همانطور که توسط فیبروبلاست ها ترشح می شوند، رشته های کلاژن تحت پیوند، پیچاندن، متقاطع، تاشو و لایه بندی برای تولید محصول نهایی می شوند.

اختلال در سنتز کلاژن باعث تاخییر در بهبود زخم ها می شود.

اصلاح آمینو اسید

گلیسین یک سوم اسیدهای آمینه در مولکول کلاژن را تشکیل می دهد. لیزین و پرولین، که یکی دیگر از شش رشته اسید آمینه  ای هستند که کلاژن را تشکیل می دهند، قبل از اینکه به رشته متصل شوند، به هیدروکسی اسید و هیدروکسی پرولین تبدیل می شوند. آنزیم هایی که این تبدیلات را انجام می دهند،  به ویتامین C  جهت انجام تبادلات نیاز دارند.

ویتامین C در تشکیل کلاژن در  استخوان ها غضروف عضله و رگ های خونی  و جذب آهن اهمیت به سزایی دارد.

 کمبود ویتامین C از تبدیل پرولین و لیزین جلوگیری می کند و باعث  اختلال و کاهش تولید کلاژن می شود. این تداخل پایه ای در پوست،  منجر به شکستگی پوست و غشاهای مخاطی می شود.

منابع آمینو اسید

گلیسین را می توان در بدن  از کولین،  ویتامین B، یا از آمینو اسیدهای ترئونین یا سریین سنتز کرد.  پرولین را می توان  از سایر اسیدهای آمینه، یعنی گلوتامین و اورنیتین تولید کرد. لیزین یک اسید آمینه ضروری است، به این معنی که نمی تواند در بدن  سنتز شود. باید از منابع غذایی مانند گوشت، ماهی، محصولات لبنی، حبوبات، گندم، میوه ها و سبزیجات تهیه شود. یک رژیم غذایی متعادل دارای پروتئین کافی برای برآورده ساختن نیازهای شما برای لیزین، پرولین، گلیسین و سایر اسید های آمینه مورد نیاز برای سنتز کلاژن است. مکمل های اسید آمینه نیز می توانند به تامین کلاژن کمک کنند.

سیر:

یکی از بهترین منابع تولید گوگرد، که برای تولید کلاژن در بدن لازم است .سیرحاوی اسید لیپوئیک و تورین است که به بازسازی الیاف کلاژن آسیب دیده کمک می کند.

صدف:

صدف طبیعی منابع غنی از روی می باشد که  عنصری ضروری برای روند کلاژن سازی است .صدف مملو از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن و ویتامین B12 است، صدف غذایی کم کالری است وارزش و اهمیت غذایی بالایی دارد.

چای سفید:

از ساختار کلاژن پشتیبانی می کند با توجه به تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه کینگستون چای سفید ممکن است از پروتئین های ساختاری پوست بخصوص کلاژن محافظت نماید اعتقاد بر این است از فعالیت آنزیم های تجزیه  کننده کلاژن و  ایجادخطوط و چین و چروک جلوگیری می کند.

مرکبات:

پرتقال، لیمو، گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند و توانایی  کمک به آمینو اسیدهای لیزین و پرولین برای تبدیل شدن به کلاژن را دارند. آنتی اکسیدان ویتامین C در  خنثی کردن رادیکال های آزاد که سبب شکستن کلاژن و الاستین در پوست می شوند کمک می کنند و نقش بسیار مهم  دارند.

پروتئین:

علاوه بر نیاز روزانه بدن به پروتئین  سفیده تخم مرغ حاوی لیزین و پرولین می باشد. بنابراین اضافه کردن سفیده تخم مرغ به رژیم غذایی  می تواند  تولید طبیعی کلاژن در بدن را حمایت کند و برای کسانی که رژیم گیاهی دارند و ترکیب محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و یا گوشت بدون چربی را دوست ندارند می توان آجیل بخصوص بادام زمینی  را که دارای پروتئین لیزین است جایگزین کرد.

سبزیجات نارنجی:

بازگرداندن و بازسازی – سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج و سیب زمینی شیرین که سرشار از ویتامین A هستند و سبب بازیابی و بازسازی کلاژن آسیب دیده می شوند.

سبزیجات قرمز:

حفاظت از آفتاب – گوجه فرنگی، فلفل و چغندر حاوی لیکوپن آنتی اکسیدان است. لیکوپن به عنوان یک sunblock ( ضد آفتاب ) طبیعی عمل می کند و با افزایش سطح کلاژن از پوست در برابر آسیب محفاظت می کند.

سبزیجات سبز تیره:

تحریک تولید کلاژن –  مانند اسفناج و کلم پیچ که  غنی از ویتامین Cمی باشند و می توانند تولید کلاژن را افزایش دهند .

انواع توت ها:

دفع آسیب – تمشک و انواع توت ها رادیکال های آزاد را خنثی  کرده و سطح کلاژن را افزایش می دهند.

سویا:

بلوک کننده پیری – منابع شیر سویا، پنیر یا پنیر سویا، سویا دارای جنیستین ( هورمون گیاهی است با خاصیت آنتی اکسیدان )  باعث تولید کلاژن شده و به جلوگیری از آنزیم هایی، مانند MMP ها کمک می کند و از پیری پوست جلوگیری می نماید.

ماهی:

ایجاد سلول های قوی تر – ماهی مانند ماهی تن و ماهی قزل آلا  کهدارای اسید چرب امگا ۳هستند  سلول های پوست توسط یک غشاء چرب محافظ احاطه شده است هنگامی که سلول ها سالم باشند قادر به حمایت از ساختار پوست می باشند.

 

منابع

کلاژن

Amino acids are nitrogen-containing molecules that serve as the building blocks for proteins. Every protein possesses a unique sequence of amino acids that determines its structure and function. Your body contains hundreds of thousands of different proteins, each of which performs a specific task. Proteins serve as enzymes, hormones, immune molecules, molecular transporters and structural components. Collagen, a structural protein, is one of the most abundant proteins in your body.

Form and Function

Connective tissue is the material that forms the structural framework for your organs, bones, eyes, tendons, cartilage, skin, blood vessels, lymphatics and muscles. Collagen is the chief protein in connective tissue. Collagen exists in different forms, depending on its location in your body. Although the same amino acids are utilized to synthesize all forms of collagen, the ultimate shape and function of the collagen molecule is determined by how it is modified during its production.

Synthesis

Collagen is manufactured by specialized cells called fibroblasts. These cells are capable of incorporating amino acids into the highly distinctive strands that constitute the basic unit of the collagen molecule. Dr. Elson Haas, author of “Staying Healthy with Nutrition,” reports that glycine, lysine and proline are the primary amino acids found in collagen, accounting for at least 50 percent of its amino acid content. As they are secreted by fibroblasts, collagen strands undergo binding, twisting, cross-linking, folding and layering to produce the final product.

Amino Acid Modification

Glycine accounts for one-third of the amino acids in the collagen molecule. Lysine and proline, which constitute another one-sixth of the collagen strand’s amino acid content, are converted to hydroxylysine and hydroxyproline before they are incorporated into the strand. The enzyme that performs these conversions requires vitamin C as a cofactor. Hence, a deficiency of vitamin C inhibits the conversion of proline and lysine and interferes with the production of collagen. This interference is the basis for scurvy, a nutritional disease that leads to the breakdown of your skin and mucous membranes.

Amino Acid Sources

Glycine can be synthesized in your body from choline, a B vitamin, or from the amino acids threonine or serine. Similarly, proline can be produced in your cells from other amino acids, namely glutamine and ornithine. Lysine is an essential amino acid, meaning it cannot be synthesized in your body. It must be acquired from dietary sources, such as meats, fish, dairy products, legumes, wheat germ, fruits and vegetables. A well-balanced diet supplies sufficient protein to fulfill your needs for lysine, proline, glycine and any other amino acids needed for collagen synthesis. Amino acid supplements are also commercially available.

REFERENCES

درباره ی ساناز دشتی

کارشناس پرستاری ، مربی بدنسازی و تغذیه

همچنین ببینید

عوارض مصرف بیش از حد روغن ماهی، امگا3 ، omega 3

عوارض مصرف بیش از حد روغن ماهی ، امگا۳ ، omega 3

🐠۹ مورد از عوارض مصرف بیش از حد  امگا۳یا روغن ماهی 🐡 🐟 روغن ماهی  دارای خواص …

یک دیدگاه

  1. ممنون.مطالب شما واقعا عالی و به روز هستند.خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 7 =

از بادی پرشیا در این پیام رسان ها حمایت کنید

 

فروشگاه مکمل و تجهیزات ورزشی در پیام رسان بله

تلگرام                                              سروش

 

 

  ایتا     کانال بادی پرشیا در پیام رسان ایتا                                              آی گپ 

دانلود نرم افزار اندروید بادی پرشیا

دسترسی آسان به هزارن مقاله،مجله بدنسازی،موزیک و اخبار روز بدنسازی

دسترسی به بانک جامع اطلاعاتی در مورد مکمل ها ،ویتامین ها،داروها و هورمون ها

آرشیوی از بهترین و به روز ترین کلیپ های اموزش تمرینات بدنسازی