سه شنبه , آبان ۱ ۱۳۹۷

سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / نقش مس در بدنسازی، ماده معدنی مس چه نقشی در بدن دارد

نقش مس در بدنسازی، ماده معدنی مس چه نقشی در بدن دارد

مس

مس یک عنصر شیمیایی است. (نماد CU در جدول تناوبی)

اغلب در استخوان ها، عضلات و کبد یافت می شود.

مس یک  عنصر کلیدی از آنزیم  های تنفسی cytochrome c oxidase است،  در نتیجه یکی از مهمترین عناصر بدن است که باید به درستی عمل کند.

به طور طبیعی مس در  غذاهایی مانند : آجیل ، جگر، گوشت گاو، عدس، سیب زمینی سرخ کرده و حلزون صدفی موجود است.

 مس ، در بهبود جذب موثر است و به عنوان بخشی از  مکمل ها استفاده می شود. در حقیقت، این مکمل ها برای افرادی که کمبود مس دارند و ورزشکارانی که به این عنصر نیاز  بیشتری دارند، بسیار محبوب است.

معدن مس

عملکرد مس :

 در بدن انسان حدود ۲ میلی گرم (mgs) در هر کیلوگرم (کیلوگرم) جرم بدن ، مس یافت می شود .  در مجموع  باید ۱ تا ۳ میلی گرم،  مس از غذا یا مکمل ها دریافت  کنیم.

مس در روده جذب می شود و سپس به آلبومین خون منتقل می شود.

مس عنصری بسیار مهم است زیرا درساختار های بدنی، شامل :

تشکیل استخوان، هموگلوبین و گلبول قرمز دخیل است. مس  در ترکیب با روی و ویتامین C برای تشکیل الاستین مورد نیاز است.

 الاستین ، یک پروتئین الاستیک در بافت همبند است و در میان  بافت کلاژن قرار دارد و حالت ارتجاعی به پوست میدهد. فیبرهای الاستین پوست را دارای قابلیتی میکنند که زمانی که پوست  در نتیجه فشار وارد شده دچار  تغییر شکل شده است ، پس از برداشتن فشار، مجددا به حالت طبیعی خود بازگردد.

 استفاده مس در بدنسازی

مس  مزایای مختلفی برای ورزشکاران دارد، از جمله:

تقویت استخوان، سلامت قلب، عملکرد عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن

رژیم غذایی ضعیف می تواند اختلالات کمبود مس را به دنبال داشته باشد ، ورزشکار را از رسیدن به اهدافش دور کند.

 مطالعات نشان داده اند که افرادی که کمبود مس دارند، علائمی مثل:

کم خونی، مشکلات استخوانی، مشکلات بهبودی، اختلالات رشد و اختلالات گلوکز دارند.

 به طور معمول، کمبود مواد معدنی منجر به کاهش تعداد گلبولهای قرمز خون (RBC) می شود؛ که این امر سبب : اختلال در بهبود آسیب ها،  اختلال استقامتی در ورزش می شود.

بنابراین، مهم است که ورزشکاران غذاهای حاوی مس و سایر مواد معدنی،  را مصرف کنند. بهتر است مکمل مس را  همراه غذا مصرف کنید. دریافت مقادیر مناسب روزانه مس ،  در بهبود ی آسیب ها،رشد و ترمیم استخوان و بافت ها و مسائل مربوط به گلوکز بسیار موثر است.  ورزشکارانی که دچار آسیب های ناخوشایندی شده اند ، مناسب ترین افراد برای استفاده از مکمل های مس هستند زیرا بدن آنها نیاز به کمک اضافی دارد.

اثرات جانبی مس

هنگامی که به درستی استفاده شود، عوارض جانبی نباید رخ دهد. مصرف بیش از حد مس ممکن است موجب مشکلات معده و  عدم تعادل در روی شود.

کودکان باید از مکمل های مس اجتناب کنند.

مقدار مصرف  توصیه شده  روزانه ،  ۱-۳ میلی گرم در روز است و بخشی از این مقدار باید از مکمل ها  تامین شود تا مطمئن شوید که مس به اندازه کافی جذب می شود.

مکمل حاوی  مس

 تهیه مس آسان نیست و گران است . همانطور که قبلا ذکر شد،  برای ورزشکاران به عنوان بخشی تکمیلی  مکمل ، به کار می رود.

مکمل مس ترکیبی است. هر وعده مکمل مس به مقدار ۱۰۰میکرگرم  حاوی:

 مس، روی، سلنیوم، کروم ، ویتامین C و سایر مواد تشکیل دهنده است .

  آیا بدن نیاز به مس دارد؟

مس یک ماده معدنی ضروریست و در غذاهای دریایی، گوشت ،جگر ، آجیل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات و بیشتر مولتی ویتامین ها موجود است. افراد بالغ  روزانه، تقریبا ۹۰۰ میکروگرم ماده معدنی ، برای عملکرد بدنی  سالم نیاز دارند ، البته میزان نیاز  زنان باردار یا شیرده بیشتر است. مس یک آنتی اکسیدان است و درمتابولیسم ، ​​رشد سلولی و چندین فرآیند بدن کمک زیادی می کند.

کمبود مس سبب :

 کم خونی، بی نظمی رشد استخوان، عملکرد  نامنظم قلب واختلال در  تعدادگلبول های سفید خون می شود.

رشد و تکثیر 

بر اساس  مقاله ای در سال ۲۰۰۹ “مجله شیمی بیولوژیک”، مس نقش مهمی در رشد و تکثیر دارد، زیرا در ساختار بسیاری از پروتئین ها و آنزیم ها وجود دارد. در نتیجه، مصرف کافی آن  برای نوزادان و کودکان حیاتی است. پروتئین ها به عنوان بلوک های ساختمانی برای بافت های بدن عمل می کنند و  از مس به عنوان ماده اصلی برای ایجاد، رشد و نگهداری استخوان، بافت همبند و بافت اندام های بدن  استفاده می کنند.

تولید گلبول های قرمز خون

مس سبب تولید گلبول قرمز  خون می شود ( اکسیژن را در جریان خون منتقل می کند). بدون مصرف کافی مس، تعداد گلبول های قرمز کم و کوچک  شده، و کارایی آنها جهت حمل و نقل اکسیژن کاهش می یابد. مس در فرآیند  لخته شدن خون ، نقش تعیین کننده و موثری دارد.

نقش مس در متابولیک

آنزیم های متابولیکی بدن ،  برای توسعه و عملکرد مناسب  به مس نیاز دارند.

مس در متابولیسم گلوکز، که برای انرژی و کلسترول شکسته می شود ،نقش دارد.

همچنین مس ، در مقیاس کوچکتری ،نقش مهمی در تولید و تنظیم انرژی سلولی دارد.

مس  عمل  جذب آهن، و دیگر مواد معدنی ضروری در بدن را تسهیل می کند.

عملکرد ایمنی مس

مس، یک ماده معدنی ضروری برای حفظ سیستم ایمنی ، در  بدن سالم است، تحریک سیستم ایمنی برای جلوگیری از گسترش عفونت، آغاز درمان و ترمیم بافت های آسیب دیده در سراسر بدن ، از وظایف مس است.

به گفته محققان مرکز تحقیقات بیومرژی دانشگاه Heinrich-Heine، این ماده معدنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و باعث حذف رادیکال های آزاد در بدن می شود که در صورت عدم وجود مس ،این رادیکال های آزاد باعث آسیب دائمی به سلول ها می شوند.

آنتی اکسیدان ها  نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های مزمن مانند:

بیماری های قلبی عروقی و سرطان دارند ،  اما مصرف بیش از اندازه مکمل مس تاثیری در جلوگیری از این بیماری ها ندارد و می تواند منجر به مسمومیت با مس شود.

موارد  استفاده دیگر از مس

مس به عنوان مکمل غذایی برای چندین مورد استفاده می شود.

 رابطه  کمبود مس و پلاک آمیلوئید  که مرتبط با بیماری آلزایمر  است ، نشان می دهد که ، مصرف کافی مس می تواند باعث کاهش آگاهی شناختی مزمن شود.

 برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد ، مکمل مس علائم استئوآرتریت و پوکی استخوان را  می تواند کنترل کند.

منابع

درباره ی ساناز دشتی

کارشناس پرستاری ، مربی بدنسازی و تغذیه

همچنین ببینید

توصیه های الزامی کاهش وزن با افدرین (Ephedrine)

🔶توصیه های لازم ، هنگام مصرف افدرین برای کاهش وزن افدرین عمدتا به عنوان برونکودیلاتور …

3 دیدگاه

  1. من از خوندن مطلب فوق بسیار لذت بردم بیشتر از این مطالب در وبسایتتون قراردهید.

  2. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
    سپاسگزارم

  3. موضوعات بسيار كاربردي و ريشه اي رو در سايتتون مطرح ميكنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

از بادی پرشیا در این پیام رسان ها حمایت کنید

 

فروشگاه مکمل و تجهیزات ورزشی در پیام رسان بله

تلگرام                                              سروش

 

 

  ایتا     کانال بادی پرشیا در پیام رسان ایتا                                              آی گپ 

دانلود نرم افزار اندروید بادی پرشیا

دسترسی آسان به هزارن مقاله،مجله بدنسازی،موزیک و اخبار روز بدنسازی

دسترسی به بانک جامع اطلاعاتی در مورد مکمل ها ،ویتامین ها،داروها و هورمون ها

آرشیوی از بهترین و به روز ترین کلیپ های اموزش تمرینات بدنسازی