سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / خبر بدنسازی / سمینار مدیریت کنترل وزن پیش نیاز مربیگری تمام سطوح

سمینار مدیریت کنترل وزن پیش نیاز مربیگری تمام سطوح

سمینار مدیریت کنترل وزن پیش نیاز مربیگری تمام سطوح

 

مدیریت کنترل وزن ، عملی است که خوردن و آشامیدن در آن به گونه ای صورت می پذیرد که معمولاً وزن فرد کم شود. البته در برخی موارد به منظور اضافه کردن وزن و یا منظم نمودن مصرف مواد مغذی هم از کنترل وزن استفاده می شود.

تاریخچه مدیریت کنترل وزن

از قدیم، روش های مختلف کنترل وزن جهت کاهش وزن وجود داشت. در قرن ۱۷ و قرن۱۸، پزشکان به بیماران توصیه می کردند که با داشتن یک رژیم غذاییمنظم، از ابتلا به بیماری جلوگیری کنند. برای طبقه بندی علمی غذا، مواد غذایی را به پروتئین، هیدرات کربن، نشاسته و چربی تقسیم می نمودند. در قرن نوزدهم، پزشکان و دانشمندان، رژیم های غذایی هدف دار را مورد آزمایش قرار دادند. ویلیام بانتینگ اولین کسی بود که با استفاده از رژیم غذایی کم هیدرات کربن، توانست وزن کم کند.

محدودیت های غذایی که رژیم محسوب نمی شوند

برخی ادیان از جمله اسلام و یهودیت، محدودیت های خاصی را در مواد غذایی و طرز تهیه غذاها دارند. اینگونه محدودیت ها جزو روش های کنترل وزن محسوب نمی شوند.
گیاه خواری نوعی رژیم غذایی خاص است که این هم جزو روش های کنترل وزن نمی باشد. داشتن این نوع رژیم معمولاً به دلایل مذهبی و یا اثرات مثبت روانی مربوط می شود. در برخی موارد، افراد مجبور به استفاده از چنین رژیم غذایی هستند؛ چون مواد غذایی دیگری در دسترس نیست.

بیماری روانی Bulimia، نوعی ناهنجاری عصبی است که ریشه روانی دارد. در این ناهنجاری، بیمار دچار پرخوری بیش از اندازه می شود و با محدود نمودن مصرفکالری در رژیم غذایی خود سلامتی خود را به خطر می اندازد. البته به خاطر داشته باشید که این ناهنجاری به هیچ عنوان جزو روش های کنترل وزن محسوب نمی شود و محدود نمودن مصرف کالری هیچ ربطی به رژیم غذایی خاصی ندارد.

روش های مدیریت کنترل وزن

معمولاً کنترل وزن به برنامه ریزی منظمی اطلاق می شود که طی رعایت آن، چربی اضافی بدن کاهش یافته واز وزن بدن کاسته می شود. اغلب به منظور داشتن اندامی متناسب، افراد اقدام به کنترل وزن خود می کنند.

روش های متفاوتی برای کم کردن وزن وجود دارد که بسیاری از آنها مؤثر واقع نمی شوند. یک دستور رژیم غذایی به قصد کنترل وزن ممکن است در یک فرد مؤثر واقع شده و برای فرد دیگر مفید نباشد؛ چون بدن افراد ازنظر سوخت و ساز با هم تفاوت دارد.

اصول علمی در مورد کنترل وزن

برنامه ریزی یک رژیم غذایی موفق به قصد کاهش وزن، فقط بر پایه انرژی می باشد. اگر فردی طی مدت زمان معین، کالری کمتری مصرف کند، چربی اضافی بدنش می سوزد و در نتیجه وزنش کم می شود. رژیم های غذایی، تعادل انرژی در بدن را با محدود کردن و یا تغییر توزیع غذا در بدن تحت تاثیر قرار می دهند.

روش هایی که بر اشتهای فرد تأثیر می گذارند، مصرف انرژی بیش از اندازه را با تأثیر بر زیاده روی در خوردن محدود می نمایند. برای این منظور مثلاً از غذاهایی که فقط معده را پر می کنند استفاده می شود؛ در عین حال داروهایی که اشتها را کم می کند به کار می برند. انجام ورزش های سبک هم اشتها را کم می کند. اگر ورود و مصرف انرژی در بدن متعادل باشد، تناسب اندام حفظ می شود؛ در عین حال که انجام حرکات ورزشی هم بسیار مفید است.

در رژیم های غذایی به منظور کاهش وزن، بدن آب، چربی و مقداری از بافت ماهیچه ای خود را از دست می دهد. از آنجا که بافت ماهیچه ای متراکم تراست، زمانی که وزن بدن پایین می آید؛ اندازه بافت ماهیچه ای تغییر چندانی نمی کند. چربی ها حجیم ترند و مثلاً اگر تنها ۳ پوند چربی در بدن به سوزد، اندازه سایز قسمتی از بدن که چربی داشته تغییر چشم گیری می کند.

برای اینکه تنها یک پوند از چربی بدن خود را به سوزانید، باید ۳۵۰۰ کالری، کمتر مصرف کنید. بنابراین، اگر فردی به تواند روزانه ۵۰۰ کالری کمتر مصرف کند، هفته ای یک پوند چربی از دست می دهد.

در طول رژیم مخصوص کاهش وزن، بافت ماهیچه ای نیزاز دست می رود. برای جلوگیری از این امر، باید مصرف پروتئین را بالا برد (برای هر کیلو از وزن بدن، روزانه باید ۷/۱ تا ۲/۲ گرم پروتئین مصرف نمود). در این صورت ماهیچه تحلیل نمی رود و گاهی حتی بزرگتر هم می شود.

 

 

 

توجه

مقاله ، اخبار و آموزش های  فوق تهیه و ترجمه شده از به روز ترین منابع خبری،  علمی ، آموزشی  میباشد

در صورتی که به  پاسخ سوال خود را در این مقاله دست نیافتید

میتوانید از طریق کامنت زیر پست  سوال خود را برای ما مطرح کنید، در سریعترین زمان ممکن تیم بادی پرشیا پاسخ شما را بر اساس اخرین یافته های علمی قرار میدهد

0

درباره ی داود طاوسی

مربی و مشاور و تئوریسین بدنسازی

همچنین ببینید

آموزش ماساژ به سبک های سوئدی. ریلکسی. ورزشی بروی تمامی نقاط مختلف بدن

آموزش ماساژ به سبک های سوئدی. ریلکسی. ورزشی بروی تمامی نقاط مختلف بدن   محل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =