سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / الکترولیت ها و آب آشامیدنی ، عملکرد الکترولیت در بدن

الکترولیت ها و آب آشامیدنی ، عملکرد الکترولیت در بدن

بازدیدها: 41

الکترولیت ها و آب آشامیدنی

الکترولیت ها و آب آشامیدنی ، عملکرد الکترولیت در بدن

در طول ورزش از دست دادن آب بدن ، به سرعت رخ  میدهد. به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی و  یا در گرما ورزش کنید.

 بدن در طول تمرین  و بعد از تمرین به منظور جلوگیری از کم آبی بدن و  تسهیل فرآیندهای طبیعی مانند تعرق ،به آب نیاز دارد.

 اما در تمرینات طولانی مدت و فعالیت بدنی شدید، علاوه بر آب، بدن  الکترولیت ها را نیز از دست می دهد و اینها باید جایگزین شوند که آب به تنهایی حاوی الکترولیت ها نیست.

🔰عملکرد الکترولیت

بدن همیشه نیاز به الکترولیت دارد. طبق گفته MedicalNewsToday.com، الکترولیت ها مولکول هایی هستند که حاوی یون های آزاد میباشند و بسیاری از آنها مواد معدنی هستند و در تنظیم بسیاری از فرآیندهای بدن کمک می کنند، از جمله :

✅عملکرد عصب و عضله

✅هیدراتاسیون

✅pH خون

✅فشار خون

✅ترمیم آسیب دیدگی ها

الکترولیت ها به طور طبیعی از طریق بسیاری از غذاها تامین می شوند .و اغلب افراد طی یک برنامه تمرینی معمولی ، به جایگزین کردن الکترولیت های از دست رفته توجه نمی کنند ، در صورتی که اگر تمرینات طولانی و شدید باشند باید ، الکترولیتهای بدن مورد توجه قرار گیرند.

🔰جایگزینی مایعات بدن پس از تمرینات طولانی

براون مک در BrianMac.co.uk توصیه می کند در طول تمرین هر  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه  یک جرعه آب بنوشید.این کار کمک می کند تا بلافاصله آب از دست رفته از طریق تعرق جایگزین شود.

 اما ،در تمرینات بیش از ۶۰ دقیقه، همراه آب ،مواد مغذی دیگر نیز باید به بدن برسد.

مک توصیه می کند که نوشیدنی ای بنوشید که محتوی ۵ تا ۷ درصد کربوهیدرات باشد.

این امر سبب میشود بدن ،کربوهیدرات ها را با سرعت بیشتری جذب کند،  و انرژی سریعتر به بدن برسد ،همچنین الکترولیت های از دست رفته بدن زودتر جایگزین شوند.

بسیاری از نوشیدنی های تجاری از جمله Gatorade، Powerade و ویتامین ها ، همگی حاوی  کربوهیدرات ها و الکترولیت ها هستند که برای افرادی که بیش از ۶۰ دقیقه ورزش می کنند، ارزشمند هستند.

 اما شما  می توانید نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت ها را خودتان درست کنید.

BrianMac.co.uk توصیه می کند مقدار کمی آب پرتقال یا آب مرکبات  را به آب اضافه کنید و ۳قاشق چایخوری شکر +۱ قاشق چایخوری نمک را  به یک لیتر آب اضافه کنید.

(در مقالات قبلی طرز تهیه نوشیدنی حاوی الکترولیت یا همان اورالیت به طور کامل توضیح داده شده است).

⚠️ملاحظات

👨‍⚕️اگر دچار دیابت هستید و یا از دیگر بیماری های مرتبط با  مصرف مواد حاوی قند رنج می برید، قبل از مصرف نوشیدنی های ورزشی برای جایگزینی الکترولیت ها، با پزشک خود مشورت کنید.

🕰 در نظر داشته باشید شما بدون مصرف نوشیدنی حاوی الکترولیت می توانید به ۶۰ دقیقه ورزش خود ادامه بدهید اما….. بیشتر از یک ساعت فعالیت و تعرق، الکترولیت های بدن کاهش پیدا می کنند و باید جایگزین شوند تا از خطرات کمبود آن پیشگیری کنید.

💎جهت حفظ سلامتی دندان ها ،پس از نوشیدن  نوشیدنی های ورزشی  و اتمام تمرینات ،  دهان و دندان خود را با آب بشویید تا قند موجود در نوشیدنی سبب پوسیدگی دندان هایتان نشود.

منابع

(Visited 20 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *