سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / مقالات / عقده آدونیس – The Adonis Complex – اختلال بادی دیسمورفیک (بد ریخت انگاری یا خود زشت‌ پنداری) Body Dysmorphic

عقده آدونیس – The Adonis Complex – اختلال بادی دیسمورفیک (بد ریخت انگاری یا خود زشت‌ پنداری) Body Dysmorphic

بازدیدها: 143

اختلال بادی دیسمورفیک (بد ریخت انگاری یا خود زشت‌ پنداری) Body Dysmorphic Disorder

 

یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که امروزه برخی از مردم با آن دست به گریبان هستند

اختلال روانی بادی دیسمورفیک چیست؟

بادی دیسمورفیک یکی از گونه‌های اختلال وسواسی اجباری یا OCD است. در اختلال بادی دیسمورفیک فرد به شدت نگران یک نقص خیالی، غیر واقعی یا بسیار کوچک در بدن خود می‌شود و همیشه به آن فکر می‌کند. این نقص معمولا خیالی است اما اگر نقص فیزیکی واقعا وجود داشته باشد فردی که دچار این اختلال است آن را بیش از اندازه بزرگ می‌کند.

بادی دیسمورفیک در زنان

کسانی که به اختلال بادی دیسمورفیک دچار هستند ناراحتند که اجزای صورتشان زشت است. یا این‌که اجزای صورتشان تقارن ندارد. گمان می‌کنند که موهایشان می‌ریزد یا جوش‌های صورت، چین و چروک پوست، زخم، رنگ غیرعادی پوست یا موهایی روی صورتشان وجود دارد که آن‌ها را زشت کرده است. برخی از این افراد همیشه به چاق بودن می‌اندیشند یا از از سایز و ظاهر سینه و باسنشان ناخشنود هستند.

عقده آدونیس - The Adonis Complex - اختلال بادی دیسمورفیک (بد ریخت انگاری یا خود زشت‌ پنداری) Body Dysmorphic

بادی دیسمورفیک در مردان

بادی دیسمورفیک در مردان بیش‌تر به صورتدیسمورفی ماهیچه‌ای بروز پیدا می‌کند. مردانی که دچار اختلال بادی دیسمورفیک هستند گمان می‌کنند که بدنشان بیش از اندازه ضعیف و ناتوان است در نتیجه رژیم‌های ویژه‌ای می‌گیرند یا به طور افراطی به بدنسازی می‌پردازند. تزریق هورمون‌های غیرمجاز به بدن برای افزایش حجم ماهیچه یکی دیگر از نشانه‌های دیسمورفی ماهیچه‌ای در مردان است. البته چنین مواردی در زنانی که به بدنسازی و فیتنس علاقه‌ی شدید دارند هم دیده می‌شود. گرایش به عالی بودن از لحاظ ماهیچه‌ای و عضلانی عقده‌ی ادونیس نامیده می‌شود. ممکن است این افراد درباره‌ی دیگر ویژگی‌های جسمانی و خصوصیات بدنشان (مانند پوست، مو، اندام جنسی و …) نیز وسواس داشته باشند.

 

عقده آدونیس - The Adonis Complex - اختلال بادی دیسمورفیک (بد ریخت انگاری یا خود زشت‌ پنداری) Body Dysmorphic

 

عقده آدونیس – The Adonis Complex

 

این اختلال صرفاً در مردان دیده می شود و در آن فرد تصویر منفی نسبت به عضلات و اندام خود دارد، به طوری که احساس می کند که به اندازه کافی خوش اندام و عضلانی نیست. این مردان برای رسیدن به بدن خوش فرمی که در رسانه ها و سلبریتی به آن تاکید می شود، گاهی دست به مصرف تقویت کننده ها و استروئیدها می زنند.

پ.ن:: در اسطوره های یونانی آدونیس جوانی زیبا و خوشرو و معشوق آفرودیت بوده است. آرس که به آدونیس حسادت می ورزیده است، به شکل گراز درآمده و آدونیس را به قتل می رساند. آفرودیت که در غم آدونیس بوده، از پرسفون درخواست می کند که اجازه دهد تا بهار هر سال آدونیس زنده شده و به زمین بازگردد. از همین رو آدونیس در اسطوره های یونانی نماد تجدید حیات است.

 

آدونیس در اسطوره های یونان، نماد طبیعت و تجدید حیات سالانه ی آن است.عقده آدونیس از انواع دیسمورفه (بیماری های روانی که در آن فرد هیکل خود را بی مورد نامتناسب می داند) است و به آن دیسمورفه ی عضلات می گویند. اینها مردانی هستند که به شدت شیفته ی حجم و اندازه و عضلات بدن خود هستند. این شیفتگی و علاقه با احساس شرم از داشتن عضله های کوچک همراه می شود؛ در حالی که در واقع اینطور نیست و عضلات فرد به اندازه ی کافی بزرگ هستند.
رسانه های غربی تصویری از هیکل مطلوب برای مردان
ترسیم کرده اند که معیارهایی غیرواقعی و غیرقابل دستیابی دارد

و ادعا می کنند که دست یافتن به چنین معیارهایی مزایای بالقوه
ی زیادی برای فرد در برخواهد داشت.

اهمیت بالایی که در جامعه ی غربی به ظاهر و هیکل داده
می شود، به راستی قابل انتقاد است.
تصوری که از رسانه ها پخش می شود تاثیری
منفی بر مردم دارد و باعث افزایش شمار کسانی می شود
که از ظاهر خود ناراضی هستند و همین می تواند
به بیماری های روانی بینجامد.

Dysmorphia عضلانی عمدتا مربوط به مردان است، به خصوص کسانی که در ورزش هستند که وزن بدن یا وزن آنها عوامل رقابتی است، تبدیل شدن به عقلانی بودن یا تبدیل شدن به ضعف تر، منطقی است. [۳] تلاش برای رفع ایرادات ظاهری با تصور غلط به عنوان تمرین و  روش های ورزشی، رژیم های غذایی و مکمل های تغذیه ای مصرف می کند، در حالی که استفاده از استروئیدهای آنابولیک نیز رایج است. [۱] [۳] 

 

 

توجه

مقاله فوق تهیه و ترجمه شده از به روز ترین منابع علمی میباشد

در صورتی که به  پاسخ سوال خود را در این مقاله دست نیافتید

میتوانید از طریق کامنت زیر پست  سوال خود را برای ما مطرح کنید، در سریعترین زمان ممکن تیم بادی پرشیا پاسخ شما را بر اساس اخرین یافته های علمی قرار میدهد

(Visited 120 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *