سوالی دارید؟ پشتیبانی سایت در تلگرام

خانه / بیوشیمی ورزش / هیدراسیون سلول و نقش آن در هایپرتروفی

هیدراسیون سلول و نقش آن در هایپرتروفی

بازدیدها: 34

هیدراسیون سلول و نقش آن در هایپرتروفی

 

 هیدراسیون سلول –  فاکتورهای بسیاری روی تعیین تعادل نیتروژنی که در فاز آنابولیک ( مثبت ) و فاز کاتابولیک ( منفی ) رخ می دهد، اثرگذار هستند که از میان آنها می توان به استرس، تروما، هورمون ها و سوبستراهای در دسترس اشاره کرد. یکی از راه هایی که این فاکتورها می توانند مستقیم نوسازی پروتئین را تغییر دهند، هیدراسیون سلول می باشد.
وضعیت هیدراسیون داخلی سلول یا مقدار آب داخل سلول، یکی از مهمترین مکانیسم هایی است که برای سنتز و تجزیه پروتئین ها مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر به نظر می رسد هنگامی که یک سلول عضلانی در وضعیت پرآبی قرار می گیرد و متورم می شود، واکنش های سنتز پروتئین بهتر می توانند فضای آنابولیکی را تحریک کنند. از سوی دیگر، زمانی که سلول ها دهیدراته می شوند و آب خود را از دست می دهند، سنتز پروتئین ها کاهش و تجزیه پروتئین ها افزایش می یابد. بنابراین تورم سلولی به آنابولیسم و چروکیده شدن سلول ها به کاتابولیسم منجر می شود.

درک این موضوع مهم است که هیدراسیون سلول به وضعیت درون سلول برمی گردد و با هیدراسیون برون سلولی که اغلب در پی احتباس یا افزایش آب بدن بدن رخ می دهد تفاوت دارد. هیدراسیون برون سلولی یا به عبارتی احتباس آب را با درجه اِدم محیطی، حجم خون، فشار خون و غلظت الکترولیت های موجود در سرم مشخص می کنند. با وجود این تفاوت، هیدراسیون درون سلولی و برون سلولی فصل مشترکی با یکدیگر دارند. افزایش حجم آب کل بدن و احتباس آن می تواند تاثیر مثبتی روی احتباس آب درون سلولی داشته باشد. به طور کلی هیدراسیون درون سلولی به وسیله دو فاکتور مشخص می شود که کاملا مستقل از یکدیگر هستند:

  • غلظت و فعالیت یون های درون سلولی ( سدیم، پتاسیم و کلر )

  • غلظت سوبستراهای خاص ( به خصوص اسیدهای آمینه ) در سلول

سلول های بدن انسان پتانسیل و شیب الکتریکی دارند که به غلظت یون های سدیم، پتاسیم و کلر در فضاهای درون سلولی و برون سلولی بستگی دارد. سلول ها پمپ های یونی تخصصی دارند که در شرایط نرمال، نسبت بین یون ها را حفظ می کنند. در اثر پیام هایی که در غشای پلاسمایی سلول ها منتقل می شود، شیب غلظت یونی در خارج و داخل سلول کاملا متفاوت می شود و تناسب بین یون ها برهم می خورد. این پمپ ها برای اینکه بتوانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند، همواره به انرژی نیاز دارند که این انرژی از طریق متابولیسم درشت مغذی ها حاصل می گردد.

برخی از اسیدهای آمینه موجود در داخل سلول، از طریق یکی از پمپ های زیر، به هیدراسیون سلول کمک می کند: پمپ های وابسته به سدیم و سیستم انتقالی. این سیستم ها شیب های غلظتی را ایجاد می کنند که به جا به جایی آب به داخل سلول کمک می کند و به متورم شدن سلول ها کمک می کند. برای مثال گزارش شده است، حضور گلوتامین در سلول های کبدی، می تواند تا ۱۲% به متورم شدن سلول ها کمک کند. هم چنین تا زمانی که غلظت این اسیدآمینه در سلول بالا باشد، هیدراسیون سلول حفظ می شود.

به محض اینکه سلول از سوبستراها و اسیدهای آمینه تغلیظ شد، آب به راحتی از درون غشای پلاسمایی سلول ها وارد سلول شده و به افزایش حجم یا تورم سلول ها منجر می شود، پدیده ای که اغلب تحت عنوان « اٌسمز » شناخته می شود. هم چنین به محض اینکه سلول متورم شد، فضای بیشتری در اختیار آن قرار می گیرد و می تواند تعامل بهتری بین گیرنده های درون سلولی، سوبستراها، هورمون ها و مولکول های پیام رسان برقرار سازد. در نتیجه سیگنال ها برای نسخه برداری و ترجمه DNA ، RNA و سنتز پروتئین بهتر منتقل می شوند.

برخی از متغیرها مثل هورمون ها، آدنوزین، سیتوکاین ها، سروتونین، رادیکال های اکسیژن، سطوح در دسترس مواد مغذی، اسیدهای آمینه و … می توانند روی هیدراسیون سلول اثرگذار باشد. هم چنین این متغیرها روی کارآمدی مکانیسم انتقال ( مکانیسم پمپ های سلولی )، شیب غلظتی و فراخوان سوبستراهای انرژی نیز تاثیر می گذارد. چروکیده شدن سلول ( نقطه مقابل تورم )، به دلیل کاهش غلظت سدیم و پتاسیم و تجمع کلر رخ می دهد.

http://www.bodypersia.ir/%d9%87%db%8c%d8%af%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%b3%d9%84%d9%88%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d8%b4-%d8%a2%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c%d9%be%d8%b1%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%81%db%8c/

(Visited 49 times, 1 visits today)

درباره ی داود طاوسی

مربی و تئورسین بدنسازی مشاور تغذیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *